In oktober mocht Vervaet Verhuis de verhuizing van de Europese en Belgische hoofdzetel van voedingsmiddelenbedrijf Vandemoortele in goede banen leiden. “De activiteiten die de voorbije jaren in twee gebouwen op amper een paar kilometer van elkaar plaatsvonden, brengen we onder in een gloednieuw gebouw naast de Gentse Ghelamco-arena."

"Ik wou een verhuisfirma die mij kon ontzorgen en dat doe je niet door op zoek te gaan naar de goedkoopste aanbieder", aldus projectmanager Kevin De Koeijer van Vandemoortele. 

In stappen

Eerst was de Europese hoofdzetel aan de beurt. De inboedel moest op Ă©Ă©n dag van de Moutstraat naar verschillende verdiepingen van de nieuwbouw, een kilometer verder, verhuizen. “Geen simpele opdracht”, vertelt Kevin. “Los van de verwarring die een verhuizing standaard met zich meebrengt, waren er extra uitdagingen omdat het meubilair op verschillende bestemmingen moest terechtkomen. Een deel moest mee verhuizen, andere stukken waren bestemd voor filialen in binnen- en buitenland en dan was er nog een deel waar we ons geen blijf mee wisten.”

Twee weken later was dan het ‘oude’ Belgische hoofdkwartier aan de beurt, vlak naast het splinternieuwe hoofdkwartier. Vier uur na de start van de werkzaamheden, kan Vervaet Verhuis-ploegbaas Alain opgelucht ademhalen, want de klus zit er al zo goed als op. “Het is hier bijzonder vlot gegaan”, zegt hij. “We zijn deze ochtend met acht mensen begonnen met het verhuizen van stoelen en de pc’s. Soms moeten we die zelf nog ontkoppelen maar deze keer was dat al gebeurd en dus konden we alles meteen in rolcontainers laden en naar het nieuwe gebouw rollen. Onze vrachtwagens en liften hadden we niet eens nodig.”

Veiling voor tweedehandsmeubilair

“De hele operatie is netjes volgens plan verlopen”, vult Kevin aan. “Voor alles wat nu nog in de oude gebouwen is achtergebleven hadden we aanvankelijk geen bestemming. Het was Kurt Van Synghel zelf, de commercieel directeur van Vervaet Verhuis, die in onze planningsbesprekingen met een suggestie kwam aandraven. Vervaet Verhuis is immers met een eigen veilingwebsite gestart waarop het tweedehandsmeubilair aanbiedt. Een super idee! In plaats van te moeten betalen om de stukken naar het stort af te voeren, zullen we er nog een kleine vergoeding voor krijgen. Want het is niet omdat ze boekhoudkundig afgeschreven zijn dat ze niets meer waard zijn.”

Tijdelijke stockage van meubilair

“Ook voor een ander probleem waarmee we plots geconfronteerd werden, had Vervaet Verhuis de oplossing klaar. Onze buitenlandse filialen konden het meubilair dat voor hen bestemd is niet meteen ophalen. Kurt stelde voor om die stukken tijdelijk in het Vervaet Verhuis-depot onder te brengen. Kijk, dat noem ik nu klanten ontzorgen.”

“Een bedrijfsverhuis is gelukkig niet iets wat ik elke week doe. Wie die ervaring niet zelf heeft, moet  dus op zoek naar een betrouwbare partner, want er kan veel mis lopen. Bovendien was ik de voorbije maanden zo druk bezig met de afwerking van het nieuwbouwproject dat de verhuis een beetje aan mijn aandacht ontsnapte. Kurt heeft met zijn ervaring die leemte perfect opgevuld."

“Aangezien ik eerder al vier bedrijfsverhuizingen heb moeten organiseren, wist ik gelukkig wat ik vooral niet moest doen: voor de goedkoopste verhuisfirma kiezen. De laagste prijs is misschien zeer verleidelijk maar dan heb je geen enkele garantie dat je niet dubbel zolang bezig bent. Tijdens de drie verhuizingen waarvoor ik een beroep heb gedaan op Vervaet Verhuis, heb ik ondervonden dat Kurt en zijn mensen heel goed weten waarmee ze bezig zijn. De grondigheid waarop ze een project voorbereiden, het advies dat ze geven en de manier waarop ze alles in een draaiboek gieten zodat er geen interpretaties mogelijk zijn, zijn stuk voor stuk aspecten die vertrouwen inboezemen en zorgen voor een vlotte afwikkeling.”

Er mag gelachen worden

“Want je weet dat op D-day toch nog altijd onverwachte dingen voorvallen. Toen we in de Moutstraat bezig waren, was dat het geval. Hun kordate aanpak heeft ervoor gezorgd dat alles weer op de rails is geraakt. Zonder mensen die meteen een plan b kunnen ontvouwen, dreig je oeverloos veel tijd te verliezen. Het risico bestaat dat er een kettingreactie van gevolgen ontstaat waar je als projectmanager liever niet aan denkt. Dit kunnen opvangen is de meerprijs meer dan waard.”

“En niet onbelangrijk: het is ook gewoon een toffe bende om mee samen te werken. Als ze voelen dat het tempo zakt, maken ze zich daar meteen ambetant over. Het moet vooruit gaan. Maar dat neemt niet weg dat er al eens gelachen mag worden. Aangezien er sowieso al veel spanning en zenuwachtigheid komt kijken bij een logistiek manoeuvre van die omvang, is ook dat geen onbelangrijke meerwaarde.”

Neem contact met ons op